I am....

My photo
Kuala Lumpur, Malaysia
I am not pretty, I am not rich, I am not genius, I am not good, I am just fine...^-^

Mari mengira pelawat

Thursday, February 3, 2011

Champa oh Champa...

Champa?? Apa tu? Orang apa? Tak pernah dengar pun...

Yep, yep...peoples always question that...most people don't know us..sedangkan orang champa dah lama wujud kat dunia ni..lebih lama dari orang melayu...orang tidak kenal kami kerana negara Champa sudah hilang dari peta dunia.....

Aku bukan nak bercerita siapa yang lebih lama wujud, cuma aku nak bercakap siapa kami yang mana orang memang selalu salah faham menganggap kami sebagai orang Kemboja...

Kemboja itu nama sebuah negara, bukannya nama bangsa. Sama la seperti orang Cina, India yang duduk Malaysia, kalau pergi ke oversea, they will say "I'm Malaysian"....so, orang2 Champa yang berhijrah sebelum ni, like my parents...they also say "Saya orang kemboja" because they were born there.....Orang Kemboja pure adalah bangsa Khmer...same case with Cham people who lived at Vietnam, they will say "I am Vietnamese"...

Actually, we don't have our own country...satu2 nya bangsa yang tak ada negara, yang terpaksa duduk menumpang di negara lain...well, we used to have our own land..tapi atas sebab2 politik dulu2, we lost our motherland..too sad kan...sampai sekarang, anak cucu cicit bangsa Champa menumpang dan menjadi bangsa minoriti di negara2 lain seluruh dunia..sebab itu la aku ada saudara mara yang duduk US, Canada,Thailand, Vietnam, Kemboja...merata-rata...

Tanah asal Champa sebenarnya ada kat Vietnam...kerajaan Vietnam dulu2 rampas tanah kami dan mengusir orang2 Champa keluar dari sana...sama seperti kes Palestin la...yang ada di Vietnam sekarang cuma lah Museum Champa yang di bina untuk memelihara sejarah dan budaya Champa oleh kerajaan Vietnam...maybe diorang rasa bersalah sebab dah rampas tanah kami kan...huhuhu...

Orang salah anggap orang Champa ni adalah orang Kemboja kerana salah orang orang Champa itu sendiri...salah aku jugak...masa kecil2 bila orang tanya , "awak orang apa?" dengan konfiden aku cakap "saya orang Kemboja"...sebabnya makayah aku cakap macam tu...lagipun, kalau aku cakap aku orang Champa, semua orang tak tahu...itu yang aku malas nak explain, so senang cerita...cakap je la orang Kemboja...

Tapi bila aku dah besar2 ni, baru aku sedar..kerana kesilapan orang Champa yang tidak cuba mempertahankan bangsa kami sendiri lah, bangsa Champa semakin hari semakin dilupakan dan tak mustahil suatu hari nanti, pupus.....

Aku sayangkan bangsaku...aku tak nak Champa pupus, cukup la negara kami hilang dari peta dunia, jangan orang champa pun hilang sekali..... 

kat bawah ni entry lama aku kat blog lama..hehehe..aku copy paste masuk sini je la..

Someone has asked me to talk about Champa. I'm sure, the majority of u wouldn't know what Champa is. Champa is an ethnic group originally from the Southern Vietnam . Actually, I don't know much bout Champa history..

Previously, there was a kingdom called the Kingdom of Champa, but due to some conflicts with Vietnam, Cham people lost the land.  I'm not sure which century this happenned. So, if u look at a world map nowadays, there is no longer a Kingdom of Champa shown. That's why the new generation doesnt know about it unless they have studied austronesian history. 

My parents used to live in Cambodia but they migrated to Malaysia in the early 80's. I was born in Malaysia. So, when people ask me, where are u from? (my look makes people get confused lol) , I dont know how to describe myself. If I say, I'm Cambodian, it's not true, becoz, I never lived there and I also dont know the cambodian language and I'm also not Khmer. But on my birth certificate, it is written 'khmer' which is totally wrong. My father went to the registration office to correct it, but they said, there is no Champa in the system.

http://en.wikipedia.org/wiki/Kingdom_of_Champa

No comments:

Post a Comment